Gezond tussendoortje

Gratis artikel 'Hoe ga je om met voeding in de opvoeding'

Wat zijn gezonde tussendoortjes?

Gezonde tussendoortjes zijn tussentijdse bronnen van vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Belangrijk is dat ze bewust en slim gekozen worden, zodat ze een goede aanvulling op de maaltijd zijn. Een gezond tussendoortje bevat ongeveer 100 tot 150 kcal. Daarnaast is het belangrijk dat het ook vitaminen, mineralen en andere essentiële voedingsstoffen bevat.

Bestel direct het programma Kinderen en (op)voeding
Programma van 100 dagen, elke vijf dagen een mailtje met theorie, tips en opdrachten hoe om te gaan met voeding in de opvoeding. Tevens voorkomen en verminderen van overgewicht. Introductieprijs € 65,00. Meer info.

 

Voorbeelden van gezonde tussendoortjes:
  • vers fruit
  • boterham of mueslibol
  • rijstwafels
  • eenvoudige (volkoren)biscuits
  • soep, drinkbouillon
  • (mineraal)water
  • koffie of thee zonder suiker
  • light-frisdrank
  • klik hier voor enkele recepten

     

Nederlandse kinderen worden steeds dikker. Nu al is één op de zes kinderen te dik, het ziet er naar uit dat dit in de nabije toekomst alleen maar meer wordt. Overgewicht wordt onder andere veroorzaakt doordat kinderen teveel eten en te weinig bewegen.

Voor veel ouders is het moeilijk te bepalen hoe om te gaan met voeding en snoepen. Hoe vaak mag jouw kind een tussendoortje? Wat doe je als je kind de groenten niet wil op eten? Wat als je kind stiekem snoept of te dik is? Ouders raken de weg kwijt als het om voeding gaat, er is een enorm aanbod in voeding, er zijn talloze adviezen die elkaar tegenspreken en ouders worden erop aangekeken als hun kind te dik is.

In het artikel vind je 14 tips hoe om te gaan met voeding in de opvoeding. O.a.:

  • Kinderen groenten en fruit laten eten.
  • Computer/televisie vs buitenspelen
  • Het goede voorbeeld geven
  • Belonen of troosten met eten?

 

Kinderen en tussendoortjes

Sommige kinderen vragen vaak om snoep, anderen zijn hier minder gevoelig voor. Over het algemeen voelen goed aan of ze al dan niet een tussendoortje nodig hebben.

Wanneer kinderen geen zin hebben in een gezond tussendoortje, verplicht ze dan niet om iets te eten, dit werkt averechts. Maar geef ze dan ook geen ander tussendoortje, zoals snoep of koek. .

Wees creatief met tussendoortjes!

Kinderen zijn gevoelig voor hoe eten eruit ziet, dus kleed het eten leuk aan. Vooral met de kleuren van fruit kun je leuke dingen doen!

Laat kinderen wennen aan smaken!

Kinderen zijn van nature neo-fobisch, dat wil zeggen dat ze een smaak minimaal 10 X moeten proeven. Dus laat ze elke keer minimaal 1 hapje nemen, dan wennen ze aan de smaak.

Doe de test : Hoe ga je om met voeding in de opvoeding

 

Bestel direct het programma Kinderen en (op)voeding
Programma van 100 dagen, elke vijf dagen een mailtje met theorie, tips en opdrachten hoe om te gaan met voeding in de opvoeding. Tevens voorkomen en verminderen van overgewicht. Introductieprijs € 65,00. Meer info.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NMOD heeft gezonde en lekkere tussendoortjes verzameld!

De prijswinnaars zijn bekend; klik hier voor de recepten

Je hebt honger, zin om te eten, maar het is geen etenstijd. Wat kies je dan?

Vaak kiezen we voor makkelijk en ongezond. Geen bewuste keuze, maar gewoon iets wat makkelijk voor handen is. Want een zak chips optrekken is makkelijker dan een sinasappel schillen. Dus gaan we voor de makkelijke en snelle oplossing.

Het gaat er niet om dat je alleen nog maar verantwoord en gezond eet. Want de visie van Nooitmeeropdieet is dat je eet waar je zin in hebt. Wanneer je dus zin in chocola hebt, dan mag je dat gewoon nemen, als je er maar van geniet (goed proeven, rustig eten).

Maar vaak ben je je niet voldoende bewust van waar je zin in hebt en is je keuze beperkt en grijp je het eerste wat in de buurt is. Zonde, want het is prettig om keuzevrijheid te hebben, zodat je echt kunt kiezen waar je zin in hebt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Recepten prijswinnaars

Appelchips
Gevulde komkommer ala Jeannette
Choco Banaan
Boterham met kwark/appel
Hartige papadum

 


Appelchips

Ingrediënten:
paar harde appels (bijvoorbeeld Granny Smith, Pink Lady, Royal Gala,...)
kaneel

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 100° C. Schil de appels en snijd deze in heel dunne plakjes. Je kunt hier ook een kaasschaaf voor gebruiken. Leg de plakjes appel op bakpapier en bestrooi deze met kaneel. Bak de appelchips gedurende 2.5 uur in de oven. Haal ze voorzichtig met een spatel van het bakpapier en laat ze afkoelen op een rooster.

Opmerking:
Mijn lekkere gezonde tussendoortje is niet iets wat je snel klaarmaakt, al kun je het wel makkelijk van tevoren klaarmaken en in een afgesloten doosje bewaren.

Eet smakelijk! Het is echt heerlijk!
Karlijn

 

Gevulde komkommer ala Jeannette

Ingrediënten:
1 komkommer
1 blikje tonijn op water
1 tot 2 eetlepels yogonaise
Naar eigen smaak een beetje Italiaanse of Provençaalse (gedroogde)kruiden

Bereiding:
Doe de tonijn zonder het vocht in een kom.
Voeg de yogonaise toe en roer het door elkaar.
Ga door met yogonaise toevoegen tot je een smeuïge substantie krijgt.
Voeg een snufje kruiden naar eigen smaak toe en roer ook dit door elkaar.
Zonder kruiden kan natuurlijk ook.

Was de komkommer. Als je niet van schil houdt kun je deze natuurlijk verwijderen.
Snij hem over de lengte door de helft, zodat je daarna de zachte laag met pitjes kunt verwijderen. Vul de komkommerhelften met de tonijn-yogonaise.
Snijdt de komkommer in stukjes van ongeveer 2 centimeter.
Dit kun je serveren als borrelhapje of lekker als tussendoortje.
Smakelijk eten!
Jeannette

 

GRATIS artikel : Hoe ga je om met voeding in de opvoeding

 

Choco Banaan

Ingrediënten:
Banaan
Pure hagelslag

Bereiding:
Oven voorverwarmen op ong. 200 graden. Haal een reep schil van een banaan af, Met een theelepel een geultje maken in deze 'reep', dus wat banaan eruit scheppen. Daar een beetje pure hagelslag (sterkere smaak) in strooien. In aluminiumfolie wikkelen - een enkele laag folie, anders moet 'ie een eeuwigheid in de oven. In de oven zetten met de choco-kant omhoog. Af en toe kijken of 'ie klaar is. Ongeveer 20 minuten in de oven. Hoe langer het in de oven staat, hoe zoeter en sappiger het wordt.
Diana

 

Boterham met kwark/appel

Ingrediënten:
Appel
Magere (dikke) kwark
Kaneel

Bereiding:
Rasp appel en meng met magere (dikke) kwark en beetje kaneel. Smeer laagje op boterham die je dubbelklapt.

Opmerking:
Lekker fris en echt verwen gevoel door de laagjes (net cake). Blijft ook lekker onderweg en dus makkelijk mee te nemen naar het werk (je kan van het kwark/appel mengsel ook wat meer maken en de volgende dag weer gebruiken).
Ingrid

 

Hartige papadum

Ingrediënten:
Pakje papadums ( indiase dunne ongebakken crackerachtige kroepoek maar dan zonder garnalen) merk Pataks ( ah) of een ander merk ( wereldwinkels hebben ze vaak of de wat uitgebreidere toko' ook). Je hebt verschillende smaken ( plain, garlic, peper etc)

Bereiding:
Pak de papadum en haal deze door een gasvlam heen en weer
De papadum gaat krullen en de oppervlakte opbollen, kijk uit dat-ie niet verbrand ( en jij je handen ook niet)

Na 1 a 1,5 minuut is de papadum klaar, en bros als een chip ( maar niet zo vet, je kunt `m ook in de olie bakken zoals kroepoek maar dat hoeft zeker niet)

Serveertip: zo uit het handje met een kopje kruidenbouillon of smeer ´m
" dun met hüttenkäse en gedroogde mint met wat peper
" dun in met indiase hete pickels
" schijfjes dunne komkommer met dille en citroendruppels en zout& peper mix
Serveer eventueel met lassi: magere yoghurt aangelengd met ( bron) water,( tot ze drinkbaar is!) een scheut citroensap en zoutof sitroensap en suiker ( of dixap of honing)
Ceciel


GRATIS artikel : Hoe ga je om met voeding in de opvoeding

 


Contact     Algemene Voorwaarden     Garantie     Privacy     Zoeken     Links